حيات‌القلوب
دروغ و خلف وعده و خيانت يعني نفاق به توان سه
حضرت اباعبدالله، جعفر بن محمد، امام صادق عليه‌السلام: ثَلَاثٌمَنْ كُنَّ فِيهِ فَهُوَ مُنَافِقٌ وَ إِنْ صَامَ وَ صَلَّى مَنْ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَان‏.(1)
سهچيزي كه اگر در كسي باشد، انسان منافقي است، گرچه اهل نماز و روزه باشد، وقتي سخن مي‌گويد، دروغ مي‌گويد(2) و هنگامي كه وعده مي‌دهد، خلف وعده مي‌كند(3) و زماني كه امين بر چيزي قرار داده مي‌شود، خيانت مي‌كند(4).
                       

(1): تحف‌العقول، چاپ جامعه مدرسين، ص316.
(2): شايد در صحبتهاي معمولي دروغ نگويد ولي در جايي كه منافعش كمي در خطر مي‌افتد يا با يك دروغاحساس مي‌كند مي تواند براي خود آبرويي بخرد، يا حتي براي اينكه كسي را دين دار كند دروغي بگويد و ...  
(3): به خدا و پيامبر و امام معصوم وعده مي دهد و خلف وعده مي كند، به مردم وعده مي دهد و به گونه اي ديگر عملميكند، به فرزندش وعده مي دهد و خلف وعده مي كند، به همسرش وعده مي دهد و خلف وعده مي كند و ... .
(4): مسئول تقسيم بودجه يك كشور و نهاد و سازمان و اداره شده و به راحتي با يك توصيه و نظر شخصي خويش بودجه را تقسيممي كند و چون با گروهي دشمن است بودجه آنها را قطع مي كند انگار نه انگار كه اينها همه امانت است و بايد به يك ملت پاسخ دهد نه يك نفر دو نفر و ... .
كذب و خلف وعده و خيانت يعني دورويي به توان سه كه براي چشيدن طعم عذاب الهي يكي از آن موارد هم كافي است.

يکشنبه 11 12 1392 21:33
(0) دیدگاه
عاقبت گناه‌كاران بي‌خيال
حضرت اباعبدالله، جعفر بن محمد، امام صادق عليه‌السلام: ... وَ إِيَّاكُمْ‏ أَنْ تَشْرَهَ‏ أَنْفُسُكُمْ إِلى‏ شَيْ‏ءٍ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ؛ فَإِنَ‏ مَنِ انْتَهَكَ‏ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ هاهُنَا فِي الدُّنْيَا، حَالَ اللَّهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ نَعِيمِهَا وَ لَذَّتِهَا وَ كَرَامَتِهَا الْقَائِمَةِ الدَّائِمَةِ لِأَهْلِ الْجَنَّةِ أَبَدَ الْآبِدِينَ... .(1)
فراري باشيد از اينكه خودتان را حريص و دلباخته كنيد(2)نسبت به هر چيزي كه خداوند حرام كرده، چرا كه آنكس كه به اين مرحله رسيده كه حرامهاي الهي را در اين دنيا بي خجالت و به راحتي انجام مي دهد و حرمتهارا مي‌شكند، خداوند هم بين او و بهشت و بين او و نعمتهاي بهشت و بين او و لذتهاي بهشت و بين او و كرامتهاي پايدار و دائمي(3) نسبت به بهشتيان تا نهايت ابديت، مانع ايجاد خواهد كرد. 
                                 

(1): كافي، كليني، دارالحديث، ج15، ص13.
(2): دلباخته روابط حرام باجنس مخالف، ديدن فيلمهاي مبتذل، دلباخته كسب درآمدهاي ربوي و بدون زحمت، دلباخته چت و همكلامي با نامحرم و ...
(3): در اين دنيا هر نعمتي حتي معنويتها مدت زمان محدودي دارد به گونه اي كه مثلا چون ظرفيت ما كوچك است، پس از ساعتي زيارت و حس و حال معنوي خسته مي شويم، مدتي كه كنار سفره مي نشينيم خسته مي شويم، پس از مدتي كه با همسر خود هستيم خسته مي شويم و اگر تنوع كارها و فعاليتها در طول روز كه اين خود يكي از بزرگترين نعمتهاي الهياست، نبود قطعا پس مدتي مانند بيماران رواني سرگردان مي شديم، اما در بهشتاينگونه نيست حتي يك نعمت آن پايدار و غير خسته كننده است و دائما لذت جديد مي افزايد. حال واقعا كسي كه اين لذتهاي پر از نقص اين زندگي را فداي لذتهاي دائمي و پايدار جهان پيش‌رو مي كند، كوته بين كه هيچ بلكه لايق بدترين صفتهاست كه خداوند در كتاب شريفش فرمود: أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ‏ هُمْ‏ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون‏{اعراف/179}.

شنبه 3 12 1392 22:31
(1) دیدگاه
يكي از عقوبتهاي دنيايي زناكار
سبك زندگي: حد زناكار

امام صادق عليه‌السلام: الزَّانِي إِذَا زَنَى جُلِدَ ثَلَاثاً وَ يُقْتَلُ فِي الرَّابِعَةِ يَعْنِي إِذَا جُلِدَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ.(1)
زناكار در صورت تكرار عمل تا سه مرتبه شلاق مي‌خورد و در مرتبه چهارم در صورت جاري شدن حد در دفعات قبل، كشته مي‌شود.

(1): اصول كافي، چاپ اسلامية، ج7، ص191
شنبه 14 10 1392 15:3
(0) دیدگاه
X